تبریک ولادت امام حسن(ع) و پاسخ حضرت به شش سؤال

روزى یک نفر از بلاد روم خدمت امام علىّ(علیه‌‌السلام) وارد شد و اظهار داشت: من یک نفر از رعیّت تو و از اهالى این شهر هستم.

حضرت فرمود: خیر، تو از رعیّت من و از اهالى این شهر نیستى؛ بلکه تو از سوى پادشاه روم آمده‌‌اى و او چند سؤال براى معاویه فرستاده است و چون معاویه جواب آن ها را نمى‌‌دانست به من ارجاع شده است.

آن شخص اظهار داشت: بلى، صحیح فرمودى، معاویه مرا به طور محرمانه نزد شما فرستاد تا جواب مسائلم را از شما دریافت دارم؛ و این موضوع را کسى غیر از ما نمى‌‌دانست.

پس از آن أمیرالمؤمنین علىّ(علیه‌‌السلام) فرمود: آنچه مى‌خواهى از این دو فرزندم سؤال کن که جواب کافى دریافت خواهى داشت.

آن شخص گفت: از آن کسى که موهاى سرش تا روى گوشهایش آمده -یعنى؛ حسن مجتبى(ع)- سؤال مى‌کنم.

و چون آن شخص رومى نزد امام حسن مجتبى(ع) آمد، پیش از آن که سخنى مطرح شود، حضرت به او فرمود: آمده‌اى تا سؤال کنى:

فاصله بین حقّ و باطل چیست؟

و بین زمین و آسمان چه مقدار فاصله است؟

و بین مشرق تا مغرب چه مقدار مسافت است؟

و قوس و قزح چیست؟

و خنثى به چه کسى گفته مى‌شود؟

و آن ده چیزى که یکى از دیگرى محکم تر و سخت تر مى‌باشند کدامند؟

مرد رومى با حالت تعجّب گفت: بلى، سؤالهاى من همین ها مى‌باشد.

امام حسن مجتبى(ع) در این موقع به پاسخ سؤالها پرداخت و فرمود:

فاصله بین حقّ و باطل؛ چهار انگشت است، آنچه با چشم خود دیدى حقّ و آنچه شنیدى باطل است.

فاصله بین زمین و آسمان؛ به اندازه دعاى مظلوم بر علیه ظالم است و نیز تا جائى که چشم ببیند.

همچنین فاصله بین مشرق تا مغرب؛ به مقدار سرعت گردش و حرکت خورشید در یک روز خواهد بود.

و امّا قوس و قزح: قوس علامتى است از طرف خداوند رحمان براى در أمان ماندن موجودات زمین از غرق شدن و دیگر حوادث مشابه آن؛ و قزح، نام شیطان است.

و امّا «خنثى» به شخصى گفته مى‌شود که معلوم نباشد مرد است یا زن، که اگر هیچ نشانه‌اى نداشته باشد، یا هر دو نشانه را داشته باشد به او گفته مى‌شود: ادرار کن، پس اگر ادرارش به سمت جلو یا بالا بود، مرد است، و در غیر این صورت در حکم زن خواهد بود.

و امّا جواب آن ده چیز -به این شرح است-:

خداوند متعال سنگ را آفرید و به دنبالش آهن را به وجود آورد که همانا آهن، سنگ را قطعه قطعه مى‌کند.

و سپس آتش را آفرید که آهن را گداخته و آب مى‌نماید.

و سخت تر از آتش، آب است که آتش را خاموش مى‌کند.

و از آب شدیدتر، ابر مى‌باشد که آن را حمل و منتقل مى‌کند.

و از ابر نیرومندتر، باد خواهد بود که ابر را به این سو، آن سو مى‌برد.

و از باد قدرتمندتر، آن نیروئى است که باد را کنترل مى‌کند.

و از آن شدیدتر ملک الموت -عزرائیل- است که جان همه چیز را مى‌گیرد؛ و مى‌میراند.

و از آن مهمّتر، خود مرگ است که جان عزرائیل را نیز مى‌رباید.

و از مرگ محکم تر و نیرومندتر؛ مشیّت و اراده الهى است که مرگ را برطرف مى‌نماید و در روز واپسین، مردگان را زنده مى‌گرداند.

منبع: بحارالأنوار۴۳: ۳۲۶.

/ 0 نظر / 31 بازدید