غفرانگه رب

آشنایی با احکام و مناسک حج (25)
نویسنده : معین حج - ساعت ۸:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٧
 

در ادامه سلسله مباحث احکام و مناسک مورد نیاز و مبتلابه حجاج، سری بیست و پنجم احکام و مناسک حج تقدیم می‌شود.

احکام حج +‌مناسک حج

مسائل مطرح در این پست:

  • احکام تقلید

احکام تقلید

یادگیری احکام عمره و حج

[252] م: یادگیری و دانستن اعمال حج هر چند اجمالاً، قبل از سفر لازم نیست، و کافی است که عمره تمتّع و حج تمتع را به عنوان عبادتی که خداوند متعال بر او واجب کرده، نیت کند و کیفیت هر یک را در وقت عمل یاد بگیرد و عمل کند؛ هرچند یاد گرفتن اعمال، بهتر و موافق احتیاط است.

عمل بدون تقلید

 [253] م: شخصی که مقلد هیچ یک از فقها نبوده و حج و عبادت های دیگر را بدون تقلید انجام داده، اگر اعمالش مطابق فتوای کسی که باید از او تقلید کند، باشد صحیح است. 

تغییر مرجع تقلید

[254] م: عدول از مجتهد زنده پس از تحقق یافتن تقلید به مجتهد زندة دیگری که با او مساوی است، جایز است و اگر دومی اعلم باشد، احتیاط واجب آن است که عدول نماید.

[255] س: اگر از کسی که جامع‌الشرایط نبوده تقلید نمود و مدتی از آن گذشت، مانند کسی است که اصلاً تقلید نکرده باشد، پس حکم او حکم جاهل قاصر یا مقصّر است.

تبعیض در تقلید

[256] م:  اگر دو مجتهد از نظر علمی مساوی باشند، شخص عامی در رجوع به هر یک از آن دو مخیّر است ، چنان‌که جایز است در بعضی از مسائل از یکی و در برخی، از آن دیگری تقلید نماید.

بقاء بر تقلید میّت

[257] م: تقلید میّت ابتداءً جایز نیست، ولی بقاء بر تقلید میّت اشکال ندارد ولی باید به فتوای مجهتد زنده باشد؛ و کسی که در بعضی از مسائل به فتوای مجهتدی عمل کرده، بعد از مردن آن مجتهد، می تواند در همه مسائل از او تقلید کند.

رجوع قهری احتیاط واجب بدون نیت رجوع

[258] م: اگر اعلم در مسأله ای احتیاط واجب کرده است، آیا لازم است مقلِّد جهت رجوع به فالاعلم بداند مرجعش احتیاط واجب کرده و نیت رجوع کند، یا همین که در مقام انجام وظیفه شرعی بوده و عملش طبق فتوای فالأعلم است کافی است؟ به عبارت دیگر، اگر اعلم مثلاً در احرام از مکه قدیم احتیاط واجب است، ولی فالأعلم چنین احتیاطی نداشته، و مقلِّد اعلم از مکه جدید محرم شده و بعد از اعمال حج فهمیده است که اعلم چنین احتیاطی داشته، آیا عملش صحیح است یا خیر؟ و اکنون چه وظیفه ای دارد؟

وظیفه نایب در تقلید

[259] م: نایب باید اعمال حج را طبق فتوای مرجع خود انجام دهد و میزان، وظیفه خود اوست ؛ ولی اگر به کیفیت خاصی، اجیر شده، باید طوری عمل کند که مراعات وظیفه خودش و کیفیت ذکر شده، بشود.

[260] م: اجیر و مستأجر، لازم نیست که سؤال کنند مقلّدِ چه کسی هستند ؛ و اجیر مطابق تقلید خودش، عمل می کند.

والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله اجمعین