غفرانگه رب

نوروز فاطمی 1394 را گرامی بداریم
نویسنده : معین حج - ساعت ۳:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٢/٢۸
 

السَّلَامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَة السَّلَامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَغْصُوبَةُ الْمَظْلُومَةُ

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ

یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

حلول سال نو را تبریک و شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) را تسلیت عرض می‌‌کنم؛

و سالی فاطمی و پر خیر و برکت برای شما آرزومندم.

نوروز فاطمی

در ادامه مطلب بخوانید:

  • اعمال عید نوروز
  • علامه امینی و امام حضرت زهرا(س)

اعمال عید نوروز

مرحوم محدث قمی در کتاب مفاتیح الجنان می‌فرماید:

امام صادق(ع) به معلّی بن خنیس چنین تعلیم فرمود که؛ چون نوروز شود غسل کن و پاکیزه ‏ترین جامه ‏هاى خود را بپوش و به بهترین بوهاى خوش خود را خوشبو گردان و در آن روز روزه بدار.

پس چون از نماز پیشین و پسین(نماز ظهر و عصر) و نافله هاى آن فارغ شدى، چهار رکعت نماز بگذار؛ یعنى هر دو رکعت به یک سلام[دو نماز دو رکعتی].

در رکعت اول بعد از حمد، ده مرتبه سوره «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ»(سوره قدر) بخوان،

در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ»(سوره کافرون)

و در رکعت سوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره «قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ»(سوره توحید)

و در رکعت چهارم بعد از حمد، ده مرتبه «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»(سوره فلق)

و «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»(سوره ناس) بخوان.

بعد از نماز به سجده شکر برو و این دعا را بخوان‏؛

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَى جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ‏ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَى أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ‏ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ‏ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّى لاَ أَشْکُرَ أَحَداً غَیْرَکَ‏ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِکْرَامِ‏ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلاَ یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ‏ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَلاَ تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّى لاَ أَتَکَلَّفَ مَا لاَ أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِکْرَامِ‏؛

بار خدایا رحمت فرست بر محمد و آل محمد (ع) اوصیاء پسندیده و هم بر همه پیامبران و فرستادگانت به بهترین رحمتهایت و برکت ده بر ایشان به بهترین برکاتت و بر جسم و جانشان رحمت فرست

 بار خدایا بر محمد و آل محمد برکت ده و به ما در این روزى که برتریش دادى و گرامیش نمودى و شرافت و بزرگیش بخشیدى برکت ده

 بار خدایا مرا در آنچه در آن بر من انعام کردى برکت ببخش تا به غیر از تو دیگرى را سپاس نکنم

و در روزیم گشایش و وسعت ده اى صاحب جلال و بزرگوارى

بار خدایا هر چه از من نهان باشد پس‏ کمک و نگهدارى تو از من نهان مباد

و هر چیز را گم کنم پس مبادا گمم کنى یاریت را، تا به رنج و زحمت نیفتم براى آنچه محتاج آن نیستم، اى صاحب جلالت و بزرگوارى.

 

و نیز مرحوم مجلسی در زاد المعاد فرموده است:

در روایتی وارد شده که بگویید:

«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَالِ».

و چون چنین کنى؛ گناهان پنجاه ساله تو آمرزیده شود.

و نیز بسیار بگو:

«یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ».

[مفاتیح الجنان، اعمال عید نوروز]

 

علامه امینی و امام حضرت زهرا(س)

زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی(صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می‌‌کنند. اما علامه امینی امتناع می‌‌ورزد و قبول نمی‌‌‌کند. آنها اصرار می‌‌کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند.

به علت اصرار زیاد، علامه امینی دعوت را می‌‌پذیرد و شرط می‌‌گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می‌‌پذیرند.

پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود(حدود 70 الی 80 نفر) می‌‌خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت: قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد اما باز آنها گفتند: پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد.

ضمناً تمام حضار در جلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می‌‌شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید.

علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید. همه قبول کردند.

سپس علامه امینی فرمود: قال رسول الله(صلوات‌الله علیه): «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة»؛ هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.

سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تأیید کردند.

سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم، بعد از کل جمع پرسید:

آیا فاطمه زهرا(سلام الله علیها) امام زمان خود را می‌‌شناخت یا نمی‌‌شناخت...؟

اگر می‌‌شناخت، امام زمان فاطمه(سلام الله علیها) چه کسی بود؟

تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می‌‌گفتند اگر بگوییم نمی‌‌شناخت، پس باید بگوییم که فاطمه(سلام الله علیها) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیدة نساء العالمین، کافر از دنیا رفته باشد و اگر بگوییم می‌‌شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده؟

در حالی که بخاری(از سرشناس‌‌ترین علمای اهل سنت) گفته: «ماتت و هی ساختةٌ علیهما»؛ (فاطمه(سلام الله علیها) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر غضبناک بود).

چون مجبور می‌‌شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب(علیه‌‌السلام) اقرار کنند، سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.